Τρίτη 24 Ιουλίου 2007

Νεκροί οι δύο πιλότοι του «Καναντέρ»


Μεγάλα ερωτήματα αφήνει πίσω του το χτεσινό τραγικό συμβάν της συντριβής ενός πυροσβεστικού αεροσκάφους τύπου «CL-415» (Καναντέρ) που παρέσυρε στο θάνατο τους δύο χειριστές του, τον σμηναγό Δ. Στοϊλίδη 34 ετών, με 1.415 ώρες πτήσης και τον υποσμηναγό Ι. Χατζούδη, 27 ετών, με 748 ώρες πτήσης.

Το δυστύχημα έγινε το μεσημέρι στις 15.46, στη διάρκεια κατάσβεσης μεγάλης πυρκαγιάς στα Στύρα Ευβοίας, κοντά στον οικισμό Δήλισο. Οι άτυχοι πιλότοι ανήκαν στη 383 Μοίρα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και στάθμευαν στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας, στο πλαίσιο της διασποράς των εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης που έχει γίνει σε όλη την Ελλάδα.

Το νέο δυστύχημα προστίθεται σε εκείνο που σημειώθηκε πριν από δύο εβδομάδες στο Ρέθυμνο, όταν τρεις εποχικοί πυροσβέστες βρήκαν τραγικό θάνατο σε χαράδρα στην περιοχή Δοξαρό. Ετσι, ο αριθμός των νεκρών που επιχειρούσαν στην κατάσβεση πυρκαγιών έφτασε τους πέντε το 2007.

Στις φλόγες η Νέα Στύρα

Η πυρκαγιά που ξέσπασε γύρω στη 1 το μεσημέρι στο χωριό Τσακαίοι της Εύβοιας πάνω από τον εθνικό δρόμο πήρε γρήγορα διαστάσεις. Στο πέρασμά της κατέκαψε χιλιάδες ελαιόδεντρα και χαμηλή βλάστηση, ενώ απείλησε και σπίτια στις παρυφές της Νέας Στύρας. Στη συνέχεια η φωτιά κατευθύνθηκε προς τους οικισμούς Δήλισο και Αγία Μαρίνα που εκκενώθηκαν. Λίγο αργότερα οι φλόγες «έγλειψαν» πέντε σπίτια στον Δήλισο προξενώντας ζημιές σε στέγες, κουφώματα και αυλές. Αργά το βράδυ η φωτιά τέθηκε υπό μερικό έλεγχο, ενώ μεγάλο τμήμα της Νότιας Εύβοιας έμεινε χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα. Στην επιχείρηση της κατάσβεσης είχαν μπει από νωρίς και τα εναέρια μέσα, με το τραγικό αποτέλεσμα του θανάτου των δύο πιλότων.

Συνεχής η καταπόνηση των πληρωμάτων

Τα ερωτήματα αφορούν τα αίτια και τους παράγοντες που οδήγησαν στη συντριβή, που στοχοποιούν πρώτα και κύρια τη συνολική πολιτική υποβάθμισης της δασοπυρόσβεσης τόσο σε μέσα όσο και σε έμψυχο δυναμικό. Ειδικότερα αφορούν την καταπόνηση των πληρωμάτων και των αεροσκαφών λόγω της εντατικοποίησης, καθώς τα συγκεκριμένα αεροσκάφη έχουν επωμιστεί σχεδόν όλο το βάρος της αεροπυρόσβεσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πιλότοι των 22 (από χτες 21) «Καναντέρ» μέσα σε ένα μήνα άγγιξαν τις 1.500 ώρες πτήσεων ξεπερνώντας κάθε όριο τα τελευταία 7 χρόνια.

Ομως στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει ακόμα ένας παράγοντας που εκτιμάται ότι μπορεί να έπαιξε ρόλο στη συντριβή. Το αεροσκάφος αυτό τύπου «CL-415» ουσιαστικά ήταν διπλού ρόλου, είχε μετασκευαστεί και για αποστολές θαλάσσιας επιτήρησης για τις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος. Η μετασκευή αυτή το επιβάρυνε με επιπλέον 300 κιλά βάρους, που τα κουβαλούσε και στις αποστολές αεροπυρόσβεσης. Ετσι, αν τελικά ισχύουν οι πρώτες εκτιμήσεις, σύμφωνα με τις οποίες μετά τη ρίψη νερού δεν κατάφερε να πάρει ύψος για να αποφύγει το παρακείμενο βουνό, τότε ακόμα και τα 300 επιπλέον κιλά μπορεί την κρίσιμη στιγμή να έπαιξαν ρόλο.

Επρόκειτο για σχετικά καινούριο αεροσκάφος με 1.400 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, κατασκευής του 2001, που είχε έρθει στην Ελλάδα το 2004. Ηταν το δέκατο και τελευταίο αεροσκάφος τύπου «CL-415» που παρελήφθη από την Πολεμική Αεροπορία με βάση απόφαση του ΚΥΣΕΑ του 1998 συνολικής αξίας τότε 80 δισ. δραχμών. Ακόμα ένα αεροσκάφος «Καναντέρ» έχει καταπέσει. Ηταν ένα «CL-215», δηλαδή παλαιότερης σειράς που είχε συντριβεί το έτος 2000.


αναδημοσίευση από το www.rizospastis.gr


* Η ειρωνεία είναι ότι το πυροσβεστικό αεροπλάνο έπεσε κοντά στο σημείο που λίγα λεπτά νωρίτερα τραυματίστηκε ο συντονιστής των δυνάμεων πυρόσβεσης, πύραρχος Διονύσιος Βορίσης, διοικητής των πυροσβεστικών υπηρεσιών Εύβοιας. Ο πύραρχος τραυματίστηκε όταν το τζιπ στο οποίο επέβαινε περικυκλώθηκε από τη φωτιά και στην προσπάθεια του να ξεφύγει πέρασε μέσα από τη φωτιά και συγκρούστηκε με πυροσβεστικό αυτοκίνητο. Ο αξιωματικός του Π.Σ. μεταφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας Καρύστου , ενώ το αυτοκίνητο τυλίχτηκε στις φλόγες. Αργότερα διεκομόσθη στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο όπου διαπιστώθηκε ότι έχει τραυματιστεί στον αυχένα, αλλά δεν διατρέχει κίνδυνο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: